Τετάρτη 24 Απριλίου 2013

Επιτυχία και « Γλώσσα »

Τελευταία, μου τηλεφωνούν διάφοροι φίλοι, επιχειρηματίες, επαγγελματίες και άνθρωποι της Αγοράς και μεταξύ των άλλων συζητήσεών μας με ρωτούν τρία πράγματα : «-έχεις καμιά καλή ιδέα για να βγάλουμε λεφτά;» ή «-πως πας με τη δουλειά σου, βγάζεις λεφτά;» και τρίτον «-τι θα γίνει με την κρίση, που θα βρούμε τα λεφτά;». 

Και παλιότερα γίνονταν οι ίδιες ερωτήσεις, αλλά τώρα τελευταία η συχνότητά τους έχει ενταθεί πολύ. Φυσικά, γι αυτό ευθύνεται και η τηλεόραση και οι εφημερίδες και οι πολιτικοί όπου το κύριο –μείζων ζήτημα που τους απασχολεί έχει μονίμως σχέση με τα λεφτά. 

Κι έτσι ξαφνικά γίναμε όλοι οικονομολόγοι, όπου ακόμη κι οι πιτσιρικάδες στις καφετέριες έχουν καθημερινό θέμα συζήτησης τα επιτόκια, το ΔΝΤ, τα spreads, και το ύψος του Δημόσιου χρέους σε συνδυασμό με το ύψος του ατομικού τους χρέους σε τράπεζες, κάρτες, δάνεια κλπ. 

Άρα, κυρίες και κύριοι, βιώνουμε έναν οικονομικό, μετα-καταναλωτικό πολιτισμό, όπου τα λεφτά σιγά-σιγά απέκτησαν αξία αυθύπαρκτη πέρα και πάνω και από τα υλικά αγαθά που μπορούν να αγοράσουν. 

Αλλά τελικά, πως «βγαίνουν» τα «λεφτά» και πως οι αντιλήψεις μας γι αυτό το θέμα, επηρεάζουν την παραγωγική μας δυνατότητα, την οικονομία, την κοινωνία, και τον πολιτισμό μας; Ιδού λοιπόν κάποιες από τις απόψεις του γράφοντος στο θέμα:

1. Τα λεφτά δεν έρχονται σ’ αυτόν που τα «κυνηγάει». Αντίθετα μάλιστα, όσο περισσότερο σκεφτόμαστε τα λεφτά (που δεν έχουμε ή που θέλουμε να αποκτήσουμε), τόσο λιγότερο σκεφτόμαστε τη δουλειά αυτή καθαυτή και επομένως τη δυνατότητά μας να τη βελτιώνουμε συνεχώς. 


Τα λεφτά δεν παρήχθησαν ποτέ από τους λογιστές, παρότι αυτοί ασχολούνται συνεχώς με λεφτά και με νούμερα. Τα λεφτά παράγονται όταν έχεις κάτι χρήσιμο να προσφέρεις (προϊόν ή υπηρεσία) κι όταν ξέρεις να το κάνεις αυτό με τρόπο συμφερότερο και αποτελεσματικότερο από τους άλλους. 

Φυσικά και πρέπει να έχουμε φιλόδοξους στόχους και να επιδιώκουμε την οικονομική επιτυχία, αλλά ως αποτέλεσμα της προσφοράς μας και των προσπαθειών μας και όχι ως εμμονή.

2. Η γλώσσα, δηλαδή οι λέξεις που χρησιμοποιούμε και οι φράσεις που σχηματίζουμε με αυτές δημιουργούν αντίστοιχες σκέψεις και ανάλογα συναισθήματα. Για παράδειγμα (αρνητικές) λέξεις όπως «χάλια», «καταστροφή», «πτώχευση», «δύσκολα», «είμαστε στον αγώνα», «το παλεύω» κλπ, υπαινίσσονται αναποτελεσματική προσπάθεια και «έλκουν» την αποτυχία. 


Ο Richard Bandler συνιδρυτής του Νευρο-γλωσσικού προγραμματισμού (μέθοδος επιτυχίας που στηρίζεται στην αξιοποίηση του μυαλού μας) είχε πει κάποτε «-λέγοντας: προσπαθώ να πετύχω είναι σαν να λέμε ότι δεν μπορώ, όπως για παράδειγμα όταν λέμε «προσπαθώ να ανοίξω την πόρτα», σημαίνει ότι προσπαθώ αλλά η πόρτα δεν ανοίγει!».

Έτσι λοιπόν ερωτήσεις του τύπου «-πως θα γίνει να βγάλουμε λεφτά…» κλπ., προεξοφλούν τη δυσκολία/αποτυχία του εγχειρήματος καθώς δημιουργούν τη συνειρμική εικόνα κάποιου που ιδροκοπά στην αγωνία του να κερδίσει την επιβίωση και ορέγεται τα πλούτη που (ενδόμυχα) ξέρει ότι δεν θα έχει ποτέ, γιατί πρώτον δεν πιστεύει πραγματικά ότι του αξίζουν και δεύτερον, γιατί δεν έχει κάτι με αξία να προσφέρει ώστε να τα κερδίσει!

3. Η γλώσσα μπορεί να έχει είτε τη μορφή του εσωτερικού διαλόγου (της «συζήτησης» που κάνουμε με τον εαυτό μας), τη μορφή της επικοινωνίας μας με άλλα άτομα ή τη μορφή των μηνυμάτων που δεχόμαστε καθημερινά μέσω τηλεφώνου, μέσων μαζικής ενημέρωσης, βιβλίων κλπ. 


Για να πάρουμε την πρώτη περίπτωση (εσωτερικός διάλογος) και να καταλάβουμε την τεράστια σημασία της γλώσσας, αρκεί να σκεφτούμε πως θα λειτουργούσε στη ζωή του και στη δουλειά του κάποιος άνθρωπος που επαναλάμβανε δέκα φορές κάθε πρωί στον εαυτό του τη φράση «-αμφιβάλλω για τις ικανότητές μου –νιώθω ανίκανος»! 

Κατόπιν σκεφτείτε, για λίγο πως θα λειτουργούσε το ίδιο άτομο που θα επαναλάμβανε δέκα φορές κάθε πρωί στον εαυτό του τη φράση «-Πιστεύω στις δυνάμεις μου –νιώθω δυνατός!». Σκεφτείτε ακόμη πως αυτό το άτομο θα λειτουργούσε σε σχέση με την εργασία του, τις σχέσεις του με εργοδότες, συναδέλφους, πελάτες, συνεργάτες, τις προσωπικές του σχέσεις κλπ. δηλαδή σκεφτείτε πως η ανασφάλεια που εκπέμπουν οι αρνητικές λέξεις, μετουσιώνεται σε αντίστοιχες σκέψεις, εικόνες, συναισθήματα, προσδοκίες από τη ζωή και αντίστοιχες συμπεριφορές. 

Προσέξτε λοιπόν τις λέξεις που χρησιμοποιείτε, τις λέξεις που ακούτε από τους άλλους και τις λέξεις -φράσεις που λέτε στον εαυτό σας, γιατί αυτές μπορούν να αλλάξουν τη ζωή σας είτε προς το καλύτερο είτε προς το χειρότερο.

4. Εάν ο στόχος σας είναι η οικονομική επιτυχία, τότε θα πρέπει να αποκτήσετε τη συνήθεια της καθαρής, θετικής σκέψης και της νοητικής απεικόνισης της επιτυχίας (και όχι της αποφυγής της αποτυχίας), για να έλκετε θετικά πράγματα στη ζωή σας. 

Και ο κύριος τρόπος που γίνεται αυτό είναι διαμέσου των λέξεων, δηλαδή της γλώσσας. Σύμφωνα δε με μια έρευνα, οι βαριά παραβατικοί -καταδικασμένοι σε μεγάλες ποινές φυλάκισης βρέθηκε να έχουν πολύ μικρότερο λεξιλόγιο σε σύγκριση με τους μη-παραβατικούς, ενώ ακόμη η διδασκαλία της γλώσσας σε αυτούς και η διεύρυνση του λεξιλογίου τους είχε ως συνέπεια τη μείωση της πιθανότητας επανάληψης της παραβατικής συμπεριφοράς στο μέλλον. 

Προσέξτε λοιπόν τη γλώσσα που χρησιμοποιείτε και τη γλώσσα στην οποία εκτίθεστε!

Ο μόνος, τελικά τρόπος για να βγάλουμε λεφτά είναι να αλλάξουμε τον εαυτό μας. Θα αναφέρω εδώ τη φράση του αείμνηστου Jim Rohn, συμβούλου επιτυχίας και προσωπικής ανάπτυξης που είχε πει «Μην εύχεσαι τα πράγματα να ήταν καλύτερα, να εύχεσαι εσύ να ήσουν καλύτερος!». 


Βεβαίως και θα μπορούσαν οι συνθήκες του περιβάλλοντος, της οικονομίας, της κοινωνίας κλπ. να ήταν ευνοϊκότερες και σίγουρα αυτό θα έκανε τη ζωή όλων μας πιο εύκολη, όμως από την άλλη μεριά λίγα πράγματα μπορούμε να αλλάξουμε σχετικά με αυτούς τους «εξωγενείς παράγοντες» που έχουν σχέση με την επιτυχία. 

Εκείνο όμως που μπορούμε να κάνουμε άμεσα και θα έχει δραματική επίπτωση στη δυνατότητά μας για οικονομική επιτυχία, αφθονία και αρμονία στη ζωή μας, είναι να αρχίσουμε να αλλάζουμε τον εαυτό μας. 
Αν γινόμαστε κάθε μέρα λίγο πιο αισιόδοξοι, λίγο πιο θετικοί, λιγότεροι καχύποπτοι, λιγότερο ανασφαλείς, συμπεριφερόμαστε καλύτερα στον εαυτό μας, του μιλούμε καλύτερα, τον σεβόμαστε περισσότερο, ενδιαφερόμαστε περισσότερο για τους άλλους ανθρώπους και εξετάζουμε πως μπορούμε να αυξήσουμε τη θετική συνεισφορά μας στο σύνολο, τότε θα έχουμε και καλύτερες ιδέες, περισσότερη όρεξη για δουλειά και δημιουργικότητα, και έτσι θα έλκουμε περισσότερη επιτυχία!

Γιώργος Προφέτης Certified Life Coach
www.georgeprofetis.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου