Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2020

Τους ανθρώπους που φεύγουν, πρέπει να τους ξεπλένεις από πάνω σου…!!!!

Για να ξεχάσεις τους ανθρώπους που έφυγαν από τη ζωή σου, χρειάζεται χρόνος. Είναι συχνά μια χρονοβόρα διαδικασία, αφού πρέπει να ξε-μάθεις όσα είχες συνηθίσει μέχρι σήμερα κοντά τους. Όταν αγαπάς κάποιον βαθιά, αληθινά και ανιδιοτελώς, τον κρατάς μέσα στην ρίζα της καρδιάς σου και όταν έρχεται η στιγμή να τον βγάλεις από μέσα σου, κόβεις κάθε τόσο κι ένα κομμάτι από εσένα. 

Τους ανθρώπους που φεύγουν, πρέπει να τους ξεπλένεις από πάνω σου. Με ηρεμία και την βεβαιότητα ότι κάνεις το σωστό, χρειάζεται να τρίψεις και να ξεβγάλεις κάθε δική τους ανάμνηση και να την αφήσεις να χαθεί σαν ένα παλιό κομμάτι από το δέρμα σου. 

Πρέπει να εξαφανίσεις κάθε μυρωδιά, που σου θυμίζει ευχάριστες στιγμές και να προσπαθήσεις να μην αφήσεις κανένα ίχνος τους πίσω. 

Πρέπει να αρχίσεις να συνηθίζεις, ότι τους άφησες να φύγουν με τόσα πολλά κομμάτια από εσένα και να συγχωρήσεις τον εαυτό σου για το ότι σε αγάπησες τόσο λίγο και για όλα εκείνα που άφησες στην άκρη, προσπαθώντας να σώσεις κάποιον που δεν ήθελε να σωθεί. 

Και όταν φεύγουν; Τι μένει τότε; Εσύ, που προσπαθείς να χτίσεις τον εαυτό σου από την αρχή, παίρνοντας ό,τι έχει απομείνει μέσα σου και δουλεύοντας με αυτό μέχρι να ξαναγεννηθείς από αυτό. Βλέπεις, έφτασε η στιγμή που πρέπει να σε προσέξεις ξανά. 

Πρέπει να επικεντρωθείς σε όσα αναστατώνουν και εξιτάρουν το μυαλό σου. Πρέπει να ξανασυναντήσεις όλα εκείνα που σε κάνουν όχι μόνο να χαμογελάς, αλλά να ξεκαρδίζεσαι στα γέλια. Να είσαι για τον εαυτό σου όλα όσα δεν μπόρεσε κανείς να είναι. 

Να ξυπνάς και να βρίσκεις στον καθρέφτη λόγο και σκοπό για να συνεχίζεις. Να σου μαγειρεύεις το αγαπημένο σου φαγητό και να ακούς λίγο περισσότερο τις σκέψεις σου. 

Να σε φροντίζεις και να μην παραμελείς τίποτα από εκείνα, που έχουν να κάνουν με την καρδιά σου. Γιατί η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει τίποτα που θα μπορούσε να κάνει κάποιος για εσένα, το οποίο δεν μπορούσες να κάνεις μόνη σου. 

Το μόνο που χρειαζόσουν ήταν να νιώσεις λιγότερο μόνη και πως κάποιος νοιαζόταν για εσένα λίγο περισσότερο από εσένα την ίδια. Είσαι ο μόνος άνθρωπος από τον οποίο δεν κινδυνεύεις να νιώσεις την εγκατάλειψη, γι᾽αυτό και χρειάζεται να σε προσέχεις και να σε αγαπάς. 

Αυτή, λοιπόν, να είναι η ψήφος στον εαυτό σου. Άνθρωποι έρχονται και φεύγουν, αλλά εσύ ορκίσου ότι θα είσαι πάντα εκεί για εσένα. 

Θα φέρεσαι στον εαυτό σου με μεγαλύτερη ευγένεια και δε θα ξοδέψεις ξανά τον χρόνο σου επικεντρώνοντας την προσοχή σου σε όλα εκείνα που οι άλλοι περιμένουν από εσένα. 

Ξόδεψες τόσο πολύ χρόνο, για να είσαι αυτό ακριβώς που εκείνοι επιθυμούσαν, μα να που ήρθε η στιγμή να δώσεις την άδεια στον εαυτό σου να είσαι χαρούμενη και να ονειρεύεσαι δυνατά. 

Να, κοίτα, είναι η ώρα να καταλάβεις πόσες ευκαιρίες αποσιώπησες μπροστά στην παρουσία τους. Το συνειδητοποίησες και τρόμαξες. Τι λες, το πάμε από την αρχή; 




Περσεφόνη Χρυσαφίδου 

Η απώλεια ενός αγαπημένου σου προσώπου…!!!!

Αφιερωμένο στον αγαπημένο μου παππού που έφυγε πριν από ένα χρόνο. 

Παππού μου αγαπημένε, κλείνει κιόλας ένας χρόνος που έφυγες από κοντά μας. Πέρασε τόσο γρήγορα ο καιρός. 

Για μένα, αλλά και για όλους που σ’ αγαπάμε είναι σαν χθες. Νιώθω ακόμα ζεστό το μέτωπο σου στα χείλη μου όταν έσκυψα να σε φιλήσω και να σου πω αυτό αυτό που πάντα σου έλεγα και εσύ χαμογελούσες «Παππού μου σ’ αγαπώ». 

Δεν μπορούσα να πιστέψω ούτε και να φανταστώ ότι θα ήταν η τελευταία φορά που θα σου το έλεγα και πώς μετά από λίγες ώρες η καλή σου ψυχούλα θα πετούσε ψηλά για να βρει την αγαπημένη μου γιαγιά. 

Ο θάνατος σου παππού μου αγαπημένε, έχει στερήσει από εμάς, τη φυσική σου παρουσία. Αισθανόμαστε όμως, ότι βρίσκεσαι ανάμεσα μας κάθε στιγμή, γιατί είσαι στην ψυχή μας και στη σκέψη μας και θα συνεχίσεις να είσαι γιατί σ’ αγαπάμε και θέλουμε να σε κρατάμε ζωντανό κοντά μας μέσα από όλες τις όμορφες αναμνήσεις που ζήσαμε κοντά σου. 

Σ’ αγαπώ παππού μου και μου λείπεις το λέω κάθε μέρα και είμαι σίγουρη ότι με ακούς από εκεί ψηλά που είσαι. 




Παναγιώτα Κυριάκου 

Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2020

Όσο περιμένεις από τους άλλους, χάνεις εσένα…!!!

Πρόσεξε. Είναι όμορφο πράγμα και ιδιαιτέρως γοητευτικό να έχεις προσδοκίες από τους ανθρώπους σου. Μιλάω για τους ανθρώπους που μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, τους δικούς σου ανθρώπους, ή ιδανικά για τον «έναν», ή τη «μία». 

Οι προσδοκίες κινητοποιούν κι εσένα ακόμα, σε κρατούν διαρκώς σε μια γλυκιά τσίτα και βάζουν στον πάγο τις όποιες αμφιβολίες. Οι προσδοκίες, φανερώνουν «θέλω» και τα «θέλω» πηγάζουν μέσα από ισχυρές επιθυμίες, ικανές να σου αλλάξουν οπτική και τελικά ζωή. Δεν αναφέρομαι στις προσδοκίες λοιπόν… 

Αναφέρομαι στις καταστάσεις αυτές του «περίμενε», τις τοξικές καταστάσεις που ορισμένες φορές κλινόμαστε να έρθουμε αντιμέτωποι. Αυτήν τη μαρτυρική αναμονή που διαταράσσει τη ψυχική ηρεμία μας και κάνει το μυαλό ένα κυριολεκτικό μπλέντερ. 

Αναφέρομαι σε αυτές τις συνθήκες βασανιστήρια που ασυνείδητα όλοι μας σχεδόν έχουμε βαθιά ριζωμένη την πεποίθηση ότι «δεν περνάει απ’ το χέρι μου αυτό, άρα περιμένω, άρα υπομένω, άρα πονάω, άρα εξακολουθητικά τραυματίζομαι, άρα βράζω». Και βράζουμε! 

Βράζουμε και χάνουμε εμάς. Τα σενάρια στο μυαλό μας κάνουν παρέλαση, οι αμφιβολίες μας τρώνε το είναι, την ώρα που το «εγώ» μας βουλιάζει και ταυτόχρονα δικαιολογεί διαρκώς αυτούς τους άλλους. Οι συναισθηματικοί και οι αισθηματίες της υπόθεσης, καταλαβαίνουν ακριβώς σε τι αναφέρομαι. 

Τρέμουμε την ήττα, φοβόμαστε το χαστούκι που ονομάζεται «απόρριψη» γνωστό ανά τον κόσμο και χανόμαστε σε υποθέσεις επί υποθέσεων, που μαντέψτε! Δε μας προσφέρουν τίποτα, απεναντίας μέρα με τη μέρα είναι ικανές να μας τρελάνουν… 

Και φυσικά όλο αυτό που περιγράφω είναι μια πλάνη. Ένα παιχνίδι του μυαλού που κινητοποιεί ο φόβος, ο πιο ισχυρός αντίπαλος της ζωής… Φυσικά και υπάρχουν καταστάσεις που δεν περνάνε απόλυτα απ’ το χέρι μας, αυτό όμως δε σημαίνει πως «πρέπει» να είμαστε παθητικοί. Υπάρχουν κι άλλες επιλογές. 

Αν κάτι «πρέπει» και οφείλουμε σε εμάς, είναι να αξιολογούμε τις καταστάσεις με επίγνωση όσο μπορούμε και στο φινάλε, όχι να τις περνάμε όσο πιο ανώδυνα γίνεται - και ο πόνος μέσα στο πρόγραμμα είναι άλλωστε -, αλλά να αντιλαμβανόμαστε το «γιατί» πίσω από αυτές και που και που να κάνουμε μια ουσιαστική ερώτηση στον εαυτό μας «Από το ένα έως το δέκα κατά πόσο αξίζω αυτό που ζω;» 

Όχι, δεν είμαστε ψόφια ψάρια να μας πηγαίνει το κύμα όπου θέλει αυτό. Όχι, δεν είμαστε καρέκλες σινεμά που αφήνουν κάποιοι τις ζακετούλες τους στο διάλειμμα για να μην τις πιάσει κανείς άλλος. Όχι, δεν είμαστε δεδομένοι και ναι, έχουμε τη δύναμη να επιλέξουμε το «Όχι» σε όλα αυτά που σίγουρα δε μας αξίζουν, πόσο μάλλον αν μας έφτασαν σε σημείο να μας χάσουμε… 




Μάρη Γαργαλιάνου 

Ευλογια και Εκδικηση...!!!!

Ποτέ δεν πρέπει να σκέφτεστε το κακό για κανέναν. Σκέψεις όπως "Εύχομαι το άτομο αυτό να πέσει κάτω και να πεθάνει" ή "Εύχομαι να χάσουν όλα όσα έχουν. Σε μισώ. Δεν θέλω να σ 'αγαπώ" δεν πρέπει ποτέ να τις κάνουμε ή να τις διατυπώνουμε. Κάθε έκφραση αυτού του είδους δημιουργεί μια σκεπτομορφή που πηγαίνει στο πρόσωπο και τον χτυπά. 

Η ζημιά που στέλνετε στο άτομο καταγράφεται στο "λογαριασμό" σας, και θα πληρώσετε γι 'αυτό κατά το χρόνο έκδοσης της απόφασης. Εάν έχετε διαπράξει δύο τόνους ζημιά, θα πρέπει να πληρώσετε με αυτό με τόκο. 

Υπάρχει επίσης ένα σύστημα φορολογίας στις πνευματικές σφαίρες, γι' αυτό ας είστε έξυπνοι και ευφυείς και μην σκέφτεστε αρνητικά για τους άλλους. 

Το κουτσομπολιό είναι το αποτέλεσμα λανθασμένης σκέψης. Η συκοφαντία είναι ακόμη χειρότερη. Η κακία είναι πολύ κακή, και η προδοσία είναι το χειρότερο. Μην απασχολείτε το μυαλό σας με αυτά τα πράγματα. Θα πληρώσετε για αυτό σοβαρά. 

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Χριστός είπε, "ευλογείτε αυτούς που σας συκοφαντούν και σας βρίζουν". Με το να σκέφτεστε μ' αυτό τον τρόπο δεν εμπλέκεστε σε καρμικά χρέη. Απλά πείτε, "Ο Θεός να σας ευλογεί", στη συνέχεια, απομακρύνετε τον εαυτό σας από την κατάσταση. 

Αν καταριέστε, αντιδράτε με τον ίδιο τρόπο όπως και εκείνοι που σας καταριούνται. Και οι δύο θα είστε χρεωμένοι. 

Στην Αγία Γραφή είναι γραμμένο, "Η εκδίκηση είναι δική Μου, είπε ο Κύριος." Ουδείς πρέπει να παίρνει εκδίκηση πάνω σε άλλον. Η εκδίκηση πρέπει να γίνεται μόνο από το Θεό, πράγμα που σημαίνει ότι το κάρμα θα φροντίσει για αυτό. 




Τορκόμ Σαραϊνταριάν 
Battling Dark Forces 

Η ζωή μου είναι βαρετή…Τι να κάνω;

Ο χρόνος κυλάει χωρίς να συμβαίνει τίποτε, δεν υπάρχει τίποτε δελεαστικό, τα πάντα είναι εμποτισμένα με μία αφόρητη στασιμότητα. Η ζωτικότητα έχει πάει περίπατο, υπάρχει πόθος για μία επιθυμία, αλλά η επιθυμία έχει μαραθεί. 

Ο άνθρωπος που πλήττει βρίσκεται σε μία αναμονή, περιμένει να ξαναβρεί την επιθυμία του, όμως δεν ξέρει τi να επιθυμήσει. 

Όλα τα πράγματα για εκείνον φαντάζουν μουντά, ασφυκτικά επαναλαμβανόμενα, έχουν χάσει την γυαλάδα τους. Και ναι, τότε είναι που η ζωή γίνεται βαρετή, διάχυτα μονότονη στην απεραντοσύνη του χρόνου που τείνει να είναι μηχανικός. 

Οι διαθέσεις είναι ασφαλώς οπτικές γωνίες, για αυτό και ο άνθρωπος που πλήττει μπορεί να διστάζει να ομολογήσει αυτήν την αλλόκοτη απάθεια ακόμη και στον ίδιο του τον εαυτό. Τα παιδιά από την άλλη, θέτουν ευθαρσώς αυτό το μεγάλο υπαρξιακό ερώτημα: «Και τώρα τί θα κάνουμε;». 

Υπάρχει επίσης ένα πλήθος οπτικών από τις οποίες έχει προσεγγιστεί το ζήτημα της πλήξης. Στην αρχαιότητα η πλήξη ανήκε στην ευρύτερη κατηγορία της μελαγχολίας. 

Μόλις τον 19ο αιώνα χαρακτηρίστηκε ως μία πνευματική διαταραχή που συνδέθηκε με τον αυξανόμενο ρυθμό μηχανοποιημένων τρόπων ύπαρξης. Στην ψυχιατρική η πλήξη συμπίπτει λιγότερο ή περισσότερο με την κατάθλιψη. 

Στην φιλοσοφία συνδέεται με την υποκειμενική εμπειρία του χρόνου, μάλιστα ο Ζανκελεβίτς την κατονόμασε ως «ασθένεια του χρόνου» (disease of time). Στην ψυχανάλυση, η πλήξη εντάσσεται πάλι στο αχανές βασίλειο των καταθλιπτικών φαινομένων. 

Όμως, είναι ερώτημα αν η πλήξη είναι ένα αμιγώς καταθλιπτικό συναίσθημα ή έχει και ιδιότητες που εκτείνονται σε ένα ευρύτερο φάσμα. 

(Βεβαίως, η πλήξη δεν περιορίζεται σε μία μόνο μορφή, καθώς κάποιος μπορεί να βαριέται για πολλούς λόγους. Εμείς θα την προσεγγίσουμε αρχικά με βάση την ιδέα μίας ανεκπλήρωτης υπόσχεσης.) 

Για ξεκίνημα, θα ξετυλίξουμε το νήμα από την σφαίρα της ετερότητας. Ο Άλλος είναι κάτι εξωτερικό σε σχέση με τον εαυτό μου και για αυτό έχει κάτι το ανοίκειο. Άλλες φορές στα μάτια μου τον χαρακτηρίζει κάτι καινούργιο, ενώ άλλες κάτι πολύ παλιό και επομένως οικείο. 

Η ιδέα του Φρόιντ για το ανοίκειο είναι «μία μορφή του τρομακτικού, η οποία ανάγεται σε κάτι παλαιόθεν γνωστό και οικείο» και «υπό μία έννοια, το ανοίκειο είναι οικείο». 

Εμείς εδώ ωστόσο χρησιμοποιούμε την ιδέα του ανοίκειου με την πολύ ευρύτερη σημασία της, στρέφοντας κυρίως την προσοχή μας στην σχέση του ανοίκειου με την ετερότητα. 

Ο Άλλος έχει πάντα κάτι ξένο σε σχέση με μένα και για αυτό δεν μπορώ να τον γνωρίζω ποτέ πλήρως, γεγονός που με βάζει κατά κάποιο τρόπο σε μία παθητική θέση. Στην πλήξη ο Άλλος είναι κορεσμένος, παραμένει πάντα ο ίδιος και δεν θα αλλάξει ποτέ. 

Ο κορεσμός αυτός με οδηγεί με την σειρά του στην απογοήτευση, και στην σταδιακή εγκατάλειψη κάθε προσπάθειας αναζήτησης του αυθεντικού, του αναζωογονητικού, του άξιου να αναγνωριστεί ως αντικείμενο επιθυμίας, μέσα στην σχέση μου με τους άλλους. 




Η Μάρω Μπέλλου είναι ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια. Κατά την κλινική της πρακτική ακολουθεί την αυτοσχεδιαστική μέθοδο. Έχει λάβει ειδίκευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία, έχει εμβαθύνει με διατριβή στην Υπαρξιακή Ψυχοθεραπεία και τα τελευταία χρόνια έχει στραφεί στην Ψυχανάλυση. 

Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο της με τίτλο: «Ο γκατζετ-Eros: ο έρωτας στα χρόνια της τεχνολογίας» από τις εκδόσεις Ι. Σιδέρης. 
(Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε: http://www.marobellou.gr/el/

Δε βρεθήκαμε τυχαία…!!!!

Απόψε έχω κέφια, θέλω να πω μια ιστορία για μεγάλους. Θα μιλήσω για τον αριθμό «2». Το «δύο» ήταν πάντα μαγικός αριθμός. Το «δύο», που μπορεί να μετατραπεί στα ξαφνικά, το «δύο» που γίνεται «ένα». Το «εσύ» κι «εγώ», που γίνεται «εμείς». Δύο παράλληλες πορείες που έχουν έναν κοινό προορισμό, το «μαζί». 

Μια φορά κι έναν καιρό, ένας αρχαίος κινέζικος μύθος λέει πως, κάποτε, οι θεοί έδεσαν τους ανθρώπους που ήταν γραφτό να συναντηθούν με μια αόρατη κόκκινη κλωστή. Η κλωστή αυτή δεν πρόκειται ποτέ να κοπεί. 

Αλλάζει πορεία, τεντώνεται, μπλέκεται, αλλά δε σπάει. Παραμένει άφθαρτη μέχρι το «δύο» να γίνει «ένα», μία ψυχή σε δύο σώματα. Εκείνοι που πρέπει να συναντηθούν, θα συναντηθούν, πέρα απ’ το χώρο, το χρόνο και τις καταστάσεις. 

Ό,τι κι αν κάνεις, σε όποιο σημείο του πλανήτη και να βρίσκεσαι, αν η μοίρα το θελήσει –ή αλλιώς, η κόκκινη κλωστή της μοίρας που σε δένει με αυτόν τον άνθρωπο - θα βρει τον τρόπο να σε πάει εκεί. Ακόμα κι αν χαθείς, οι καταστάσεις θα σε πάνε πάλι πίσω. 

Φαντάσου το σαν έναν τεράστιο μαγνήτη που έλκει κι απωθεί μέχρι να βρεθεί στην κατάλληλη θέση, τότε η έλξη είναι τόσο δυνατή που η ένωση είναι αναπόφευκτη. 

Έχω ακούσει να το λένε «αδελφή ψυχή», «άλλο μισό», «δίδυμη φλόγα». Έχω ακούσει να το λένε «μοίρα», «πεπρωμένο», «κισμέτ», «κάρμα». Έχω ακούσει να λένε ότι έχουν βρει έναν άνθρωπο που δε μοιάζει με τους άλλους. Άπειρες θεωρίες και σκευωρίες περί του θέματος. 

Στο συμπόσιο του Πλάτωνα, ο άνθρωπος είχε τέσσερα χέρια, τέσσερα πόδια και δυο κεφάλια κι από τότε που χωρίστηκε, είναι καταδικασμένος να ψάχνει το άλλο του μισό. 

Καταδικασμένοι, λοιπόν, είμαστε κι όλοι εμείς, να ψάχνουμε πάντα ο ένας τον άλλο και κανένα κομμάτι μας να μην ταιριάζει πουθενά, αν δεν ταιριάξει σωστά. 

Κάτι σαν να φτιάχνεις ένα παζλ, παλεύεις να βρεις τη σωστή θέση του κομματιού που κρατάς στα χέρια σου ή πάλι ψάχνεις να βρεις το κομμάτι που έχεις χάσει, χωρίς αυτό είναι αδύνατο να δεις το παζλ ολόκληρο. 

Κάτι τέτοιο συμβαίνει και με τους ανθρώπους. Ψάχνουμε πάντα τη σωστή θέση στη ζωή ενός άλλου ανθρώπου ή το χαμένο εκείνο κομμάτι για να νιώσουμε ολόκληροι. 

Πολλοί θα περάσουν απ’ τις ζωές μας και πολλά είναι τα γεγονότα που θα συμβούν μέχρι να μας φέρουν κοντά, αλλά κάθε βήμα, κάθε σωστή ή λάθος απόφαση έχουν ένα και μόνο σκοπό∙ να μας φέρουν κοντά σε εκείνο το πολυπόθητο άλλο μισό, άλλωστε, δε λένε τυχαία ότι για κάποιο λόγο γίνονται όλα. 

Εσύ πόσες φορές ένιωσες ότι όλα τα γεγονότα έγιναν μέχρι να βρίσκεσαι εκεί που είσαι τώρα; Ή πόσες φορές αναρωτήθηκες «γιατί συμβαίνουν όλα αυτά;» και ξαφνικά έρχεται η απάντηση απ’ το πουθενά; 

Βλέπεις, με βάση τη θεωρία του κάρματος, έχουμε μια προϊστορία, δε βρεθήκαμε τυχαία, τελικά. Είχαμε γνωριστεί χιλιάδες χρόνια πριν. 

Για μας, τους αθεράπευτα ρομαντικούς, αυτό είναι μια υπεροχή ιστορία, γιατί το συναίσθημα δεν εκλογικεύεται. Δεν ξέρω, βέβαια, πώς ονομάζεται, αν είναι μοίρα, ή κάρμα, ή όπως αλλιώς κι αν το λένε. 

Εγώ ξέρω για κάτι έρωτες ολοκαυτώματα, για βλέμματα που έπαιρναν φωτιά, για μοιραίες συναντήσεις, για έλξεις ακατανίκητες και για κάτι βράδια τίγκα στην αμαρτία. Για ανθρώπους που ίσως ήταν προορισμένοι να είναι μαζί, αλλά δεν είναι. 

Δεν ξέρω αν υπάρχει, τελικά, αυτή η κλωστή, αλλά αν υπάρχει - για μένα - είναι αυτό το κάτι που μας δένει με τον κάθε άνθρωπο που πέρασε απ’ τη ζωή μας. Αυτό το κάτι που έζησες ή ζεις ακόμα, αυτό το κάτι που σε αναστατώνει στο άκουσμα κάποιου ονόματος. Αυτό το κάτι που σε κρατάει όμηρο των σκέψεών σου. 

Για κάθε πυρκαγιά αρκεί μια μικρή σπίθα για να γίνουν και πάλι όλα μπουρλότο. Κάτι τέτοιο ίσως να ‘ναι κι η κόκκινη κλωστή της μοίρας. 

Ο άνθρωπος έχει την τάση να μην ξεχνάει, μπορεί να μπλέκει, να τεντώνει την κλωστή, αλλά το σώμα θυμάται το κάθε χάδι, το κάθε φιλί και την κάθε ιστορία. Έτσι, ο δεσμός σου με κάποια άτομα είναι αδιάρρηκτος. 

Όλοι μισά είμαστε και κάποιες φορές γινόμαστε ολόκληροι, φτάνει κάποια απ’ τα κομμάτια μας να ταιριάζουν στα κομμάτια κάποιου άλλου, είτε για λίγο είτε για πολύ. Το «για πάντα» είναι παρεξηγημένη έννοια, όπως και το τέλειο άλλο μας μισό, γιατί τέλειο δεν υπάρχει. 

Στο χέρι μας είναι να το κάνουμε ή απλά είναι θέμα οπτικής γωνίας. Ενώνουμε μοναξιές και μέσα από αυτές φτιάχνουμε στιγμές κι αυτό μας δένει. 




IMAGE BY 
MADELINE MASARI / FLICKR.COΜ 
Γεωργία Ιακώβου 

Όλα είναι εφικτά. Σε κάθε φάση της ζωής σου είσαι δημιουργός...!!!!

Αν έχουμε αυτοκίνητο θέλουμε εύκολο πάρκινγκ. Αν εργαζόμαστε κάπου θέλουμε όσο το δυνατόν λιγότερη κούραση. Αν κάνουμε οτιδήποτε θέλουμε όσο το δυνατόν λιγότερη ταλαιπωρία. 

Από την άλλη επιζητούμε τη μέγιστη ασφάλεια, θέλουμε από πριν να ξέρουμε πως οτιδήποτε κάνουμε θα στεφθεί από επιτυχία, θέλουμε να γνωρίζουμε εκ των προτέρων οτι η έκβαση θα είναι αυτή που επιθυμούμε και αν δεν έχουμε αρκετά στοιχεία παγώνουμε κάθε δραστηριότητα. 

Με λίγα λόγια θέλουμε το εύκολο και το σίγουρο. 

Αλλά η ζωή δεν λειτουργεί έτσι. 

Όταν η ευκολία γίνεται δείκτης για το αν θα κάνουμε κάτι ή όχι, πιθανότατα θα γεμίσουμε τη ζωή μας με εύκολες συνθήκες που μας δίνουν όμως χαμηλά αποτελέσματα. 

Αν ήταν εύκολο να έχει κάποιος 500.000.000 πιθανόν θα τα είχαμε όλοι. Αυτό όμως τι θα σήμαινε; Καλύτερη ζωή; Λάθος. Θα σήμαινε χάος 

Αν τα χρήματα ήταν για όλους ουρανοκατέβατα και εύκολα τότε θα πηγαίναμε όλοι μαζικά διακοπές, θα αγοράζαμε σπίτια, αυτοκίνητα κλπ. Αφού όμως όλοι θα είμασταν πλούσιοι ποιος θα έφτιαχνε τα σπίτια και τα αυτοκίνητα; Ποιος θα έμπαινε στον κόπο να κάνει το οτιδήποτε αφού δεν θα υπήρχε η έννοια της αμοιβής; 

Πρακτικά για αυτό ο κόσμος μας είναι έτσι. Εκείνος που θα βρει λύσεις σε σημαντικά ζητήματα θα εισπράξει την ανάλογη αμοιβή. Εφόσον έχει προσφέρει στη κοινωνία τη σημαντική του υπηρεσία – επιχείρηση θα εισπράξει σε υλικές απολαβές το αντίστοιχο ποσό. 

Όσο πιο εύκολο είναι το πρόβλημα που θα λύσει τόσο πιο λίγα θα είναι τα χρήματα που θα πάρει. 

Μια επιχείρηση που πουλάει ποδήλατα δεν βγάζει τα ίδια χρήματα με μια επιχείρηση που κατασκευάζει αεροπλάνα. 

Αντίστοιχα αν κάποιος δεν επιθυμεί για οποιοδήποτε λόγο να ρισκάρει δημιουργώντας λύσεις και επιζητεί περισσότερη ασφάλεια και λιγότερο ρίσκο εργάζεται ως υπάλληλος με εξασφαλισμένες απολαβές που όμως είναι μικρότερες. 

Όταν επιζητάς ασφάλεια δημιουργείς έναν περιορισμό που σε κρατάει στα ρηχά. Η ασφάλεια είναι σημαντική, αλλά η πρόοδος, η ευτυχία και η πληρότητα είναι σημαντικότερα. Δεν θα πάρεις ποτέ όσα αξίζεις αν παίζεις χαμηλά και δεν θα πας ποτέ ψηλά αν δεν τολμήσεις να ξεπεράσεις τα τωρινά σου όρια που σε κρατούν εκεί από όπου θέλεις να φύγεις. 

Πρακτικά για αυτό θέλεις να εξελιχθείς, γιατί νιώθεις πως υπάρχουν περισσότερα για σένα τα οποία είναι προσβάσιμα, αλλά σε φοβίζει αυτή η αίσθηση ανεπάρκειας που είναι προϊόν παρελθοντικών αποτυχιών σε διάφορους τομείς, καθώς και ο περίγυρος σου που μπορεί να μην καταλαβαίνει το όραμα σου και σου ενισχύει τα νοητικά εμπόδια. 

Οι συνθήκες δεν είναι παρά μια πλάνη του μυαλού μας. Δεν θα είναι ποτέ πιο ευνοϊκές, η μέρα δεν θα έχει ποτέ 1 ή 2 ώρες παραπάνω για να ξεκινήσεις αυτό που θέλεις. 

Δεν μας δημιουργούν οι συνθήκες, αλλά εμείς τις δημιουργούμε με τις αποφάσεις μας. Μπορείς να δημιουργήσεις αυτό που επιθυμείς ή να δημιουργήσεις δικαιολογίες που δεν αποκτάς αυτό που επιθυμείς. 

Σε κάθε φάση της ζωής σου είσαι ένας δημιουργός, το τι δημιουργείς έχει να κάνει με το τι πιστεύεις οτι μπορείς να δημιουργήσεις. 

Επομένως αν πιστεύεις περισσότερο στον εαυτό σου, όλα είναι εφικτά. 

Όσο για την ασφάλεια, η μεγαλύτερη ασφάλεια είναι να ξέρεις ότι: οποίες κι αν είναι οι περιστάσεις εσύ θα δώσεις τον καλύτερο σου εαυτό για να πετύχεις. Η μεγαλύτερη ασφάλεια είναι η δυνατότητα σου να γίνεσαι η λύση. 




John Evans – 
Σύμβουλος Αυτοβελτίωσης & Προσωπικής Εξέλιξης. 

Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2020

ΕΡΩΤΗΣΗ στον ψυχολόγο : Φοβάμαι ότι επιλέγω πάντα λάθος συντρόφους. Γιατί συμβαίνει αυτό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έχουμε πολλές φορές την τάση να αναπαράγουμε, παρά την θέλησή μας, στην ερωτική μας ζωή ακατάλληλα για εμάς μοτίβα σχέσεων με συντρόφους που έχουν όλοι τους λίγο έως πολύ κοινά χαρακτηριστικά. 

Έτσι, ενώ θέλουμε να αποφύγουμε άτομα με έντονο ναρκισσισμό, άτομα που μας χειραγωγούν ή μας εγκλωβίζουν, παρατηρούμε ότι πέφτουμε διαρκώς πάνω σε τέτοιου είδους άτομα. 

Και τότε αναρωτιόμαστε που οφείλεται αυτή η επανάληψη, ενώ γνωρίζουμε ήδη από την αρχή ότι η ερωτική σχέση που ξεκινάμε είναι όπως και οι αντίστοιχες προηγούμενες καταδικασμένη να αποτύχει. Πώς να ξεφύγουμε από αυτόν τον φαύλο κύκλο; 

Ας δώσουμε ένα παράδειγμα… 
Η Σ. 35 χρονών έχει διαδοχικές περιπέτειες με συντρόφους που παρουσιάζουν εθιστικές συμπεριφορές. Αν και δεν το αντιλαμβάνεται αμέσως καταλήγει στην διαπίστωση ότι οι τρεις τελευταίοι σύντροφοί της έκαναν όλοι τους κατάχρηση αλκοόλ.

Αναρωτιέται τότε πως συμβαίνει και ανάμεσα σε εκατοντάδες υποψήφιους συντρόφους εν τέλει προσελκύει και επιλέγει εκείνους ακριβώς με τους οποίους η σχέση της είναι ευθύς εξαρχής υπονομευμένη. 

Τα πάντα συμβαίνουν λες και η ερωτική της ζωή είναι προγραμματισμένη να οδεύει από αποτυχία σε αποτυχία χωρίς ορατή διέξοδο από αυτήν την επαναλαμβανόμενη κατάσταση. 

Μία πιθανή εξήγηση της προσκόλλησης σε σχέσεις με άτομα που γνωρίζουμε ότι είναι ακατάλληλα για εμάς είναι η εξής: στην διάρκεια της παιδικής ηλικίας και της εφηβείας δημιουργούμε μία ορισμένη αντίληψη του κόσμου κατασκευάζοντας αναφορές και υποδείγματα που ωραιοποιούμε ή εξιδανικεύουμε. 

Τα υποδείγματα αυτά μπορεί να προέρχονται είτε από την οικογένεια είτε από τον ευρύτερο κοινωνικό μας περίγυρο και συχνά είναι εξαιρετικά δυσλειτουργικά. 

Ωστόσο, εμείς δεν παύουμε να τείνουμε προς εκείνο που γνωρίζουμε καλά, προς εκείνο που ασκούσε πάνω μας έλξη ήδη από την εφηβεία. Ριχνόμαστε τότε με ανεξήγητο πάθος σε σχέσεις καταδικασμένες να αποφύγουν, έχοντας μάλιστα επίγνωση αυτής της επικείμενης αποτυχίας. 

Σε αρκετές περιπτώσεις άτομα που αντιμετωπίζουν μία τέτοια κατάσταση ξεκινούν ψυχοθεραπεία για να κατανοήσουν τι ακριβώς τους συμβαίνει. 

Στο τέλος ενός ψυχοθεραπευτικού κύκλου τα άτομα αυτά καταλαβαίνουν ότι αν το ίδιο μοτίβο σχέσεων επαναλαμβάνεται διαρκώς στην ζωή τους αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα ίδια αυτά άτομα καθιστούν δυνατή μία τέτοια επανάληψη και μάλιστα την επιζητούν. 

(Έχει μάλιστα παρατηρηθεί ότι τα άτομα αυτά έχουν ανάγκη να περάσουν από την εμπειρία τέτοιων σχέσεων με ακατάλληλους συντρόφους για να κατορθώσουν να απελευθερωθούν από την έλξη που ασκούν τέτοιες προσωπικότητες πάνω τους). 

Πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα «σύμπτωμα». Και όπως όλα τα συμπτώματα έχει μία λειτουργία, λέει κάτι για εμάς. Αλλά από την στιγμή που αρχίζουμε να στοχαζόμαστε πάνω στο σύμπτωμά μας αρχίζουμε σιγά – σιγά να βγαίνουμε από αυτό το επαναλαμβανόμενο σχήμα. 

Σε αρκετές περιπτώσεις βοηθάει ένα είδος χαρτογράφησης της προσωπικότητας των ατόμων με τα οποία το άτομο τείνει να συνάπτει διαρκώς αποτυχημένες σχέσεις. Γίνεται τότε ευκολότερο να εντοπιστούν από το άτομο τα σημάδια εκείνα που πρέπει να σημάνουν συναγερμό. Γιατί τότε καταλαβαίνει ότι βρίσκεται ξανά στην αρχή μίας ακόμη αποτυχημένης σχέσης με έναν σύντροφο όπως η προηγούμενη. 

Χρειάζεται όμως προσοχή… 
η «θεραπεία» δεν γίνεται ποτέ με τρόπο μαγικό. Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα ένα άτομο που βρίσκεται σε θεραπεία υποτροπιάζει κάνοντας μία συνάντηση παρόμοια με αυτές που θέλει να αποφύγει. 

Με μία όμως σημαντική διαφορά ο θεραπευόμενος ζει αυτή την φορά την ακατάλληλη σχέση έχοντας συνείδηση του τι του συμβαίνει. Έτσι, επιταχύνει τα πράγματα, αντιδρά πολύ γρήγορα και βγαίνει από την σχέση απότομα την στιγμή ακριβώς που αισθάνεται ότι θα αρχίσει να υποφέρει. 

Σε κάθε περίπτωση αυτό που θα πρέπει οπωσδήποτε να αποφευχθεί είναι το άτομο να αισθανθεί ενοχές για τις επιλογές του. Πράγματι, πολλά άτομα μέμφονται τον εαυτό τους για την επανάληψη αποτυχημένων σχέσεων και αυτοκατηγορούνται διαρκώς ως υπεύθυνα για τις ερωτικές τους αστοχίες. Κάτι τέτοιο όμως δεν χρησιμεύει σε τίποτε. 

Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι μαθαίνουμε σε κάθε συνάντηση, ότι σε τελική ανάλυση κάθε τέτοια ιστορία μας πηγαίνει μπροστά. 

Το πέρασμα σε μία σχέση ακόμη κι αν είναι δύσκολο θα μας επιτρέψει αργά η γρήγορα να προσελκύσουμε έναν σύντροφο διαφορετικό από τους προηγούμενους, πράγμα που θα σημάνει ότι έχουμε καταφέρει να βγούμε έξω από αυτό το καταπιεστικό σύστημα που μόνοι μας έστω και ασυνείδητα έχουμε δημιουργήσει. 




Η Μάρω Μπέλλου είναι ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια. Κατά την κλινική της πρακτική ακολουθεί την αυτοσχεδιαστική μέθοδο. Έχει λάβει ειδίκευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία, έχει εμβαθύνει με διατριβή στην Υπαρξιακή Ψυχοθεραπεία και τα τελευταία χρόνια έχει στραφεί στην Ψυχανάλυση. 
Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο της με τίτλο: «Ο γκατζετ-Eros: ο έρωτας στα χρόνια της τεχνολογίας» από τις εκδόσεις Ι. Σιδέρης. 
(Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε: http://www.marobellou.gr/el/
Στοιχεία επικοινωνίας: 
Διευθ.: Αχιλλέως 29 & Λ. Βουλιαγμένης 65Β Γλυφάδα. 
Τηλ.: 210 – 96 32 860 

Ενώ ξέρεις το σωστό…κάνεις το λάθος...!!!!

Δεν είναι λίγες οι φορές που διαπιστώνουμε, όχι χωρίς μία κάποια θλίψη και απογοήτευση, ότι ενώ γνωρίζουμε καλά τι πρέπει να κάνουμε, εντούτοις αδυνατούμε, εμποδιζόμαστε, για λόγους που δεν μας είναι ολότελα ξεκάθαροι, να το πράξουμε. 

Ακόμη χειρότερα: πράττουμε το ακριβώς αντίθετό του. Βρισκόμαστε τότε στην θέση κάποιου που ενώ γνωρίζει, π.χ., ότι το κάπνισμα τον βλάπτει, και μάλιστα ότι μπορεί να κινδυνεύσει η ίδια η υγεία του από αυτό, ωστόσο συνεχίζει να καπνίζει. 

Ή ακόμη στην θέση κάποιου που ενώ ξέρει καλά ότι η υπερβολική πρόσληψη τροφής βλάπτει το σώμα του, εντούτοις επιδεικνύει κάθε φορά την ίδια λαιμαργία μπροστά στο στρωμένο τραπέζι. 

Ή, τέλος, στην θέση εκείνου που ενώ γνωρίζει ότι μια απιστία μπορεί να καταστρέψει ανεπανόρθωτα την οικογενειακή του γαλήνη και ζωή, παρόλα αυτά δεν διστάζει μπροστά στο δέλεαρ της επικείμενης ηδονής να αγνοήσει τις κατά τα άλλα πολύ λογικές επιφυλάξεις του. 

Δεν είναι ότι δεν θέλουμε να κάνουμε αυτό που μας υπαγορεύει η λογική, δεν είναι ότι δεν ξέρουμε τι υπαγορεύει ο λόγος, κι αυτό ακριβώς είναι το παράδοξο και το αινιγματικό: 

ενώ γνωρίζουμε ποια είναι η λογική συμπεριφορά και θέλουμε να συμμορφωθούμε με αυτήν, βρισκόμαστε ξαφνικά σε μία κατάσταση στην οποία έχουμε αψηφίσει εντελώς κάθε λογική παραίνεση. Η θέλησή μας εμφανίζεται αδύναμη! 

Πώς ακριβώς συμβαίνει αυτό; 
Ή ακριβέστερα: πώς ακριβώς μάς συμβαίνει αυτό; Γιατί, σε μια τέτοια κατάσταση, παύουμε να είμαστε κύριοι του εαυτού μας και αισθανόμαστε ότι υφιστάμεθα, ως έναν βαθμό παθητικά, έναν καθορισμό της συμπεριφοράς μας που δεν προέρχεται αποκλειστικά από τη θέλησή μας, αλλά από εξωτερικούς παράγοντες που επιδρούν αποτελεσματικά πάνω σε εμάς. 

Για να κατανοήσουμε αυτήν την κατάσταση, θα πρέπει πρωτίστως να λάβουμε υπόψη ότι η γνώση του καλού και του κακού, αυτού που είναι πραγματικά καλό και κακό για εμάς, από μόνη της δεν είναι, ούτε μπορεί να είναι αρκετή. Η εμφάνισή της και μόνο δεν σκορπίζει ως δια μαγείας τις επιθυμίες που μέσα μας αντιτίθενται στη λογική. 

Άλλωστε αν κάτι τέτοιο συνέβαινε, τα πράγματα θα ήταν απλά μα πάρα πολύ απλά, και δεν θα χρειαζόμαστε καμία ηθική. Μάθημα πρώτο: τα πράγματα δεν είναι απλά. 

Η ψευδαίσθηση της παντοδυναμίας της λογικής είναι εξάλλου στενά συνυφασμένη με την ψευδαίσθηση μιας δήθεν απόλυτης κυριαρχίας της θέλησής μας πάνω στα πάθη και τις επιθυμίες μας. Και όποιος είναι θύμα αυτών των δύο αλληλένδετων ψευδαισθήσεων αδυνατεί, ακριβώς, να κατανοήσει για ποιον λόγο η θέλησή του δεν αρκεί για να καθορίσει την πράξη του. Και έτσι, ενώ «βλέπει το καλύτερο και το επικροτεί, πράττει το χειρότερο»! 

Δεν είναι όμως μοιραίο να πράττω πάντα το χειρότερο. Γιατί όσο αποτελεί ψευδαίσθηση η παντοδυναμία της θέλησης, άλλο τόσο ψευδαίσθηση αποτελεί η ολοσχερής αδυναμία της. Η θέληση δεν είναι ούτε πανίσχυρη, ούτε παντελώς ανίσχυρη. 

Η σύμφωνη με τη λογική θέλησή μας δεν είναι παρά ένας μόνο από τους παράγοντες που καθορίζουν τις πράξεις μας. Πλάι σε αυτήν, υπάρχει ένα πλήθος άλλων παραγόντων, όπως τα πάθη, τα ένστικτα και οι ενορμήσεις μας, ιδίως αυτές που γεννιούνται από την παρουσία εξωτερικών αιτίων, ανθρώπων ή αντικειμένων, που, χάρη στη λάμψη που αποκτούν στη φαντασία μας, ασκούν πάνω μας μία ακατανίκητη γοητεία. 

Χωρίς αμφιβολία, δημιουργείται συχνά μέσα μας η επιθυμία να πράξουμε σύμφωνα με τη λογική, όμως η επιθυμία αυτή δεν λειτουργεί στο κενό: εντάσσεται πλήρως στο παιχνίδι της συναισθηματικής μας ζωής και, αναπόφευκτα, βρίσκεται σε σχέση ανταγωνισμού με άλλες αντίθετες επιθυμίες, που αναδύονται συχνά μέσα μας παρά τη θέλησή μας. 

Αυτό που εν τέλει καθορίζει τον τρόπο που θα πράξουμε δεν είναι η ηθική ποιότητα ή η πηγή της επιθυμίας μας, αν δηλαδή η επιθυμία μας είναι καλή ή κακή, αν προκύπτει από την λογική ή από ένα πάθος, αλλά η δύναμή της και μόνο. 

Για αυτόν τον λόγο είναι στην πραγματικότητα παραπλανητική η φράση: «άλλα μου λέει η λογική μου και άλλα το συναίσθημά μου». Η μάχη δεν είναι ποτέ μεταξύ λογικής και συναισθήματος, μεταξύ θέλησης και πάθους, αλλά πάντα μεταξύ επιθυμιών. 

Και η έκβαση αυτής της μάχης εξαρτάται πάντα από έναν και μοναδικό κανόνα: τον κανόνα της σύγκρισης των δυνάμεων. Υπερισχύει πάντα η πιο δυνατή επιθυμία, αλλά αυτή, όπως όλοι, αλίμονο, γνωρίζουμε, δεν είναι πάντα η έλλογη επιθυμία. 

Συμβαίνει συχνά η λογική επιλογή να παραμερίζεται, μπροστά σε μία απόλαυση που προσφέρεται εδώ και τώρα. Για παράδειγμα, θα προτιμήσω ένα μικρότερο ποσό που μου προσφέρεται τώρα, από ένα μεγαλύτερο που μου προσφέρεται αργότερα, εξαιτίας της έξαψης που μου προκαλεί η ιδέα του άμεσου οφέλους. 

Ή ακόμη, προτιμώ να παραμένω σε μία κατά τα άλλα αδιέξοδη σχέση, που ωστόσο ικανοποιεί άμεσα ορισμένες ανάγκες μου, από το να έρθω σε ρήξη και να περάσω κατ’ ανάγκην μία περίοδο μοναξιάς, μέχρις ότου βρω μία σχέση που να με ικανοποιεί πραγματικά. 

Το μακροπρόθεσμο όφελος μιας περιόδου μοναξιάς φαντάζει πολύ λιγότερο δελεαστικό από το άμεσο όφελος μιας προβληματικής αλλά υπαρκτής συντροφικότητας. 

Αυτό που χαρακτηρίζει το πάθος είναι η βιασύνη, η τάση για άμεση κατανάλωση του αντικειμένου του πάθους, ενώ η λογική δεν κυριαρχείται από το δέλεαρ του παρόντος, γιατί γνωρίζει ότι ο χρόνος δεν εξαντλείται στο παρόν. 

Κι όσο πιο ανεπτυγμένη η λογική μέσα μας, τόσο μεγαλύτερη η πικρία μας όταν τη βλέπουμε να εξουδετερώνεται από την επίδραση των παθών μας. Αυτό χωρίς αμφιβολία ήθελε να τονίσει ο Εκκλησιαστής, με την ακόλουθη φράση: «Όποιος αυξάνει τη γνώση του, αυξάνει την οδύνη του». 

Θα πρέπει λοιπόν να παραδεχτούμε ότι ο άνθρωπος δεν είναι το αριστοτελικό έλλογο ον, που αρκείται στο να ακολουθεί τη μέση οδό, αρνείται την υπερβολή και οι πράξεις του τείνουν να διέπονται πάντα από τον χρυσό κανόνα της φρόνησης. 

Αν κάτι τέτοιο συνέβαινε, τότε θα ήταν εντελώς ανεξήγητο γιατί πράττω κατ’ επανάληψη αυτό που με βλάπτει, ενώ γνωρίζω εκείνο που, αντίθετα, με ωφελεί. 

Με άλλα λόγια, θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι, στις συνήθεις συνθήκες της καθημερινής ζωής, για τους λόγους που εξηγήσαμε, βρισκόμαστε και θα βρισκόμαστε στην κατάσταση εκείνου που βλέπει το καλύτερο και πράττει το χειρότερο, χωρίς να είναι δυνατόν ποτέ να ξεφύγουμε εντελώς από την κατάσταση αυτή. 

Εξ' ου και η ανάγκη ενός ρεαλιστικού αναπροσδιορισμού του βασικού μας στόχου: όχι να πράττουμε πάντα αυτό που γνωρίζουμε ότι είναι το καλύτερο για εμάς (πράγμα που ισοδυναμεί με μια ηθική ουτοπία), αλλά να μειώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις περιπτώσεις στις οποίες καταλήγουμε να ενεργούμε με βάση μια επιθυμία που εν τέλει μας βλάπτει, καθώς αντιστρατεύεται εν γνώσει μας το αγαθό. 

Στο σημείο αυτό, η παρέμβαση της ψυχοθεραπείας μπορεί να καταστεί πολύ χρήσιμη: μας επιτρέπει να αποκρυπτογραφήσουμε τις αντιφάσεις της επιθυμίας μας, όχι τόσο για να τη μεταβάλουμε εδώ και τώρα, πράγμα δύσκολο αν όχι αδύνατο, αλλά για να αποκτήσουμε καλύτερη επίγνωση των πηγών της, των διαδρομών της και των παραγόντων που την επικαθορίζουν. 

Δεν πράττω πάντα το καλύτερο, ούτε είναι δυνατόν να το κάνω· αλλά μπορώ να το πράττω ορισμένες τουλάχιστον φορές, και ίσως όλο και περισσότερο, όχι τόσο για να επιβεβαιώσω, μαζί με τον Αριστοτέλη, ότι είμαι έλλογο ον, όσο για να δείξω ότι δεν είμαι ένα ον ολωσδιόλου παράλογο. 

Ο ρόλος της ψυχοθεραπείας δεν είναι να δώσει ή να αυξήσει, για κάποιον, την γνώση του καλού και του κακού, που ούτως ή άλλως λίγο – πολύ όλοι την κατέχουμε. 

Αντίθετα, ο ρόλος της είναι να βρει τρόπους επανασύνδεσης αυτής της γνώσης με την ζωντανή ροή της επιθυμίας. Αυτές οι απόπειρες γεφύρωσης του χάσματος μεταξύ γνώσης και επιθυμίας είναι τα πρώτα, αλλά ίσως τα πιο αποφασιστικά βήματα προς την ελευθερία. 




Η Μάρω Μπέλλου είναι ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια. Κατά την κλινική της πρακτική ακολουθεί την αυτοσχεδιαστική μέθοδο. Έχει λάβει ειδίκευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία, έχει εμβαθύνει με διατριβή στην Υπαρξιακή Ψυχοθεραπεία και τα τελευταία χρόνια έχει στραφεί στην Ψυχανάλυση. 
Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο της με τίτλο : 
«Ο γκατζετ-Eros: ο έρωτας στα χρόνια της τεχνολογίας» από τις εκδόσεις Ι. Σιδέρης. 
(Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε: http://www.marobellou.gr/el/) 
Στοιχεία επικοινωνίας:
Διευθ.: Αχιλλέως 29 & Λ. Βουλιαγμένης 65Β Γλυφάδα. 
Τηλ.: 210 – 96 32 860 

Έχω πολλές απαιτήσεις από τον εαυτό μου και…!!!!

Μήπως κάποια από τις παρακάτω σκέψεις σάς φαίνεται οικεία; Κάνω ξανά και ξανά τα ίδια λάθη. 
Το φταίξιμο είναι όλο δικό μου. Δεν κάνω τίποτε σωστό. Οι άλλοι είναι πιο έξυπνοι, πιο ενδιαφέροντες, πιο ελκυστικοί, πιο…, πιο…, πιο. Κατά βάθος, το ξέρω ότι είμαι μια αποτυχία. Θα έπρεπε να τα καταφέρνω καλύτερα. 

Αν νιώθετε ότι οι συγκεκριμένες σκέψεις σας αντιπροσωπεύουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό δεν είστε μόνοι σας. Πάρα πολλοί άνθρωποι διεξάγουν μια διαρκή μάχη με την αυτό-αμφισβήτηση και την ανηλεή αυτοκριτική. 

Η φωνή που ακούτε μέσα σας, συνήθως λέει πράγματα όπως: «Πάλι δεν έκανες καλή δουλειά!», «Θα πάνε όλα στραβά!», «Πάλι εκτέθηκες!». Εσείς από τη μεριά σας στεναχωριέστε, θυμώνετε με τον εαυτό σας, φέρνετε στο νου μόνο μνήμες από το παρελθόν που ενισχύουν και επιβεβαιώνουν τους φόβους σας. Τελικά πείθεστε ότι το μέλλον θα εξελιχθεί με τον ίδιο γνωστό τρόπο και πως τίποτε δεν μπορεί να το αλλάξει. 

Η αλήθεια είναι ότι μια υγιής δόση αυτοκριτικής μπορεί να είναι εποικοδομητική όταν χρειάζεται να κινητοποιηθούμε προκειμένου να πετύχουμε μια θετική αλλαγή στη ζωή μας. 

Για παράδειγμα: 
«Δεν τα πήγα καλά στις εξετάσεις/στη δουλειά. Θα έπρεπε να είχα προετοιμαστεί καλύτερα. Δεν χάθηκε, όμως, ο κόσμος, υπάρχουν κι άλλα πιο σημαντικά πράγματα και δεν είμαι ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος που την πατάει. Την επόμενη φορά θα τα καταφέρω πιο καλά.» 

Όλοι μπορεί να γίνουμε απαιτητικοί με τον εαυτό μας ιδιαίτερα μάλιστα όταν επιδιώκουμε την εκπλήρωση ενός στόχου ή όταν πρέπει να φέρουμε εις πέρας μια υποχρέωση. Ωστόσο, το αέναο «αυτό-μαστίγωμα» μπορεί να εξελιχθεί σε επικίνδυνη συνήθεια, αλλά και σε εξαιρετικά διαβρωτική εμπειρία για εσάς και για τους γύρω σας. 

Αν οι απαιτήσεις που έχετε από τον εαυτό σας δεν έχουν τέλος, σίγουρα κάποιος από τους γονείς ή τους φροντιστές των παιδικών σας χρόνων με την άμεση ή την «συγκεκαλυμμένη» απαιτητικότητα και/ή επικριτικότητά του προσπαθούσε να σας κινητοποιήσει για να προσπαθήσετε περισσότερο, να βελτιώσετε μια συμπεριφορά ή απλώς για να του «μοιάσετε», καθώς σας έβλεπε ως προέκταση του εαυτού του και όχι σαν ένα ανεξάρτητο και αυτόνομο άτομο με τις ιδιαίτερες κλίσεις, ανάγκες και ανησυχίες του. 

Μπορεί επίσης ο γονιός σας μέσα από τη βίαιη ή παράδοξη συμπεριφορά του να σας έκανε να νιώθετε ότι δεν μπορείτε να καταφέρετε τίποτα καλά. 

Τελικά η φωνή του που λέει «Δεν προσπάθησες αρκετά» ή «Δεν κάνεις τίποτα σωστό» κατέληξε να παρεμβάλλεται στη δική σας εσωτερική φωνή ώσπου έγινε κομμάτι του εαυτού σας, αντηχώντας με όλους τους τρόπους και σε όλους τους τόνους στους επιμέρους τομείς της ζωής σας. 

Ίσως πιστεύετε ότι κρατώντας ασυνείδητα μέσα σας αυτή την απαιτητική φωνή θα γίνετε καλύτεροι και αποδεκτοί ή θα διατηρήσετε ψηλά τον πήχη. Κι αυτό επειδή το μικρό παιδί που κάποτε ήσασταν δεν έπαιρνε μια ζεστή επιβράβευση για τις προσπάθειές του και ως άμυνα, στην υπό όρους αποδοχή που του παρείχαν, χρησιμοποίησε κάθε μέσο που διέθετε για να νιώσει αγαπητό και αποδεκτό. 

Ωστόσο, στο παρόν η ακατάπαυστη εμφανής ή αφανής απαιτητικότητα αυξάνει τα επίπεδα του άγχους σας και είτε σας οδηγεί στην παράλυση, την αναβλητικότητα και την παραίτηση κάθε φορά που πιστεύετε ότι δεν θα πετύχετε το μέγιστο της απόδοσής σας, είτε σας παρασέρνει στην εξόντωση καθώς υπερπροσπαθείτε για να μην απογοητεύσετε τον εσωτερικό σας «γονιό». 

Αντί, λοιπόν, να επικεντρώνεστε στην αλλαγή συγκεκριμένων συμπεριφορών, παραδίδεστε εξαρχής στην αδράνεια, την καταναγκαστική επανάληψη των ίδιων αυτό-υπονομευτικών συμπεριφορών, ή την εξουθενωτική προσπάθεια που δεν σας αφήνει περιθώρια για πραγματική ευχαρίστηση. 

Το καλό είναι ότι μπορείτε να μάθετε τρόπους που θα σας βοηθήσουν να απαλλαγείτε από την επικριτική φωνή που υπονομεύει κάθε σας προσπάθεια. 

Παρακάτω θα βρείτε μερικούς απ’ αυτούς προκειμένου να αντιμετωπίσετε τον χειρότερο ίσως εχθρό σας : 

1. Απελευθερωθείτε από τις ανεδαφικές προσδοκίες 
Ανατρέξτε στην παιδική σας ηλικία και προσπαθήστε να θυμηθείτε περιστάσεις στις οποίες το άμεσο ή έμμεσο μήνυμα που σας μετέδιδαν οι άλλοι ήταν: «Δεν είσαι αρκετά καλός» ή «Πρέπει να προσπαθήσεις κι άλλο» ή «Κάνε τα πάντα για να διατηρήσεις την απόδοσή σου». 

Μήπως επιστρέφατε σπίτι ενθουσιασμένοι με ένα εντυπωσιακό 9άρι στον έλεγχο, αλλά οι γονείς σας υπονοούσαν ότι θα μπορούσατε να τα καταφέρετε και καλύτερα ή αντιδρούσαν με ελαφριά απάθεια; 

Μήπως σας έλεγαν «Κοίταξε τον αδερφό σου τι καλά που τα πηγαίνει στο μπάσκετ!» τη στιγμή που εσείς είχατε άλλου είδους δεξιότητες; Ή ακόμη μήπως σας ανέθεταν καθήκοντα που αρμόζουν σ’ έναν ενήλικα παρά σ’ ένα παιδί όπως, για παράδειγμα, τη φροντίδα άλλων μελών της οικογένειας; 

Ύστερα, απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις: 

Πώς αντιδρώ συνήθως σε όσα μου μοιάζουν απαιτητικά; 

Αποφεύγω να τα διεκπεραιώσω ή πασχίζω μέχρι τελικής πτώσεως; 

Ποιο είναι το όφελος και ποιο το κόστος όταν έχω τέτοιες απαιτήσεις από τον εαυτό μου; 

2. Αναγνωρίστε την επικριτική φωνή όσο το δυνατόν πιο άμεσα 
Μόλις αναγνωρίσετε την υποκείμενη απαίτηση που έχετε από τον εαυτό σας: αναγνωρίστε ότι αυτή η φωνή δεν είναι απαραίτητα η δική σας, συνειδητοποιήστε ότι αποτελεί κατάλοιπο από το παρελθόν σας και αποδώστε τη στο πρόσωπο που ήταν κατά περίπτωση απαιτητικό, επικριτικό ή τιμωρητικό απέναντί σας. 

Για παράδειγμα, πείτε στον εαυτό σας… 
«Η υποκείμενη απαίτηση που έχω απέναντι στον εαυτό μου, μου υπαγορεύει ότι πρέπει να δουλέψω σκληρά για να επιτύχω ένα καλό αποτέλεσμα και να μην εκτεθώ. 

Αυτή η φωνή ανήκει στην πραγματικότητα στην απαιτητική μου μητέρα, η οποία μου έδειχνε την εύνοια της μόνο όταν έπαιρνα 10 στα μαθήματα». Ύστερα προσθέστε : «Αντίστοιχα, βλέποντας τώρα πόσο σκληρά πρέπει να προσπαθήσω για να μην εκτεθώ, προσπαθώ να αποφύγω τη ντροπή που μου προκαλούσε η δυσαρέσκειά της.» 

3. Σταματήστε να ακούτε τη φωνή 
Αυτό που θα χρειαστεί να κάνετε τώρα είναι αυτό που δεν μπορούσατε να κάνετε ως παιδί. Μπορεί να μην είστε σε θέση να αναγκάσετε τη φωνή του γονιού να σωπάσει, αλλά δεν είστε υποχρεωμένοι να ακολουθείτε τις οδηγίες που σας δίνει. Συνεχίστε χωρίς δισταγμό αυτό που κάνετε ήδη, ακόμη κι αν η φωνή σάς υπενθυμίζει ότι για μια ακόμη φορά δεν θα τα καταφέρετε ή ότι η προσπάθειά σας δεν είναι αρκετή. 

Σίγουρα, η φωνή θα γίνει πιο επίμονη και, όσο επιμένετε να μην ακολουθείτε τις οδηγίες της, τα επίπεδα του άγχους σας σε πρώτο στάδιο θα αυξάνονται. Με τον καιρό και την επαναλαμβανόμενη αντίστασή σας απέναντι σε όσα σας υπαγορεύει, θα σιγήσει εν τέλει και η συμπεριφορά σας θα αλλάξει προς το καλύτερο. 

Πείτε στον εαυτό σας… 
«Θα διαβάσω για τις εξετάσεις ακόμη κι αν νιώθω ότι δεν θα τα καταφέρω. Μπορεί να μην πέρασα το μάθημα πέρυσι επειδή είχα πολλές απαιτήσεις απ’ τον εαυτό μου και πίστεψα ότι δεν θα μπορούσα να ανταποκριθώ σ’ αυτές, αλλά τώρα δεν θα αφήσω αυτή την απαίτηση (που δεν είναι καν δική μου) να επηρεάσει τη συμπεριφορά μου. Ακόμη κι αν με αγχώνει το διάβασμα μπορώ να μελετήσω και αγχωμένος» ή «Δεν θα δουλέψω τόσο το Σαββατοκύριακο. 

Μπορεί να αισθάνομαι ότι οι απαιτήσεις της δουλειάς με πνίγουν, αλλά στην πραγματικότητα έχω ανάγκη και για ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά μου. Ακόμη κι αν μου φαίνεται μη οικείο, η λογική μου μου λέει ότι είναι κάτι που χρειάζομαι. Η ευχαρίστηση δεν είναι ανταμοιβή για την προσπάθεια, αλλά ανεξάρτητο και απαραίτητο κομμάτι της ζωής.» 

4. Αναζητήστε υποστήριξη από τους κοντινούς σας ανθρώπους 
Αν, για παράδειγμα, είστε επικριτικοί ως προς τον τρόπο που δουλεύετε, ζητήστε από κάποιον/ους που εμπιστεύεστε να σας ενισχύει/ουν στην προσπάθειά σας. Ορισμένες φορές, αυτές οι διορθωτικές συναισθηματικές εμπειρίες από το οικείο περιβάλλον μας είναι εκείνες που μας βοηθούν να αλλάξουμε όσα μας έχουν ασυνείδητα δυσκολέψει. 

Δοκιμάστε κάποιες από αυτές τις τεχνικές. Δεν είστε σε καμία περίπτωση υποχρεωμένοι να τα κάνετε όλα σωστά. Το μόνο που θα χρειαστεί είναι μερικά μικρά βήματα προκειμένου να απομακρυνθείτε απ’ όσα σας πλήγωσαν στο παρελθόν. 




Το άρθρο υπογράφει ο Βασίλης Καραβασίλης (MSc) – Ψυχολόγος/Ψυχοθεραπευτής. Συνεργάτης του Ψυχοθεραπευτικού Κέντρου – Πολυχώρου Animus Corpus 
(*Περισσότερες πληροφορίες για τις παροχές υπηρεσιών του Animus Corpus, καθώς και για το βιογραφικό του Ψυχολόγου, στην ιστοσελίδα www.animuscorpus.gr)
Στοιχεία επικοινωνίας: διευθ.: Βασιλίσσης Σοφίας 54, Ιλίσια (Στάση Μετρό: Μέγαρο Μουσικής) 
τηλ. επικοινωνίας: 210 72 22 214