Να τρως όπως ο Πλάτωνας
Συμβουλές διατροφής από τον αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο
Στις τελευταίες δεκαετίες έχει γίνει σημαντικό το θέμα της διατροφής. Όσο απομακρυνόμαστε από τη φυσική διατροφή τόσο χειροτερεύει η φυσική αλλά και η ψυχολογική μας υγεία.
Ας δούμε τι λέει ο Πλάτωνας για τη διατροφή
Όσον αφορά τη διατροφή, ο φιλόσοφος Πλάτωνας τονίζει ότι ο άνθρωπος χρειάζεται να εφαρμόζει την εγκράτεια.
Σημειώνει ότι δεν είναι το γερό και καλό σώμα το οποίο κάνει καλή την ψυχή, αλλά αντίθετα η καλή και δυνατή ψυχή με την αρετή της κάνει το σώμα καλό.
Στα περίφημα Συμπόσια της Ακαδημίας αντίθετα με ότι πιστεύεται, ακολουθούσαν τις Πυθαγορικές αντιλήψεις για την διατροφή, δίνοντας κατά τη διάρκεια τους, περισσότερη σημασία στην συζήτηση πάνω σε φιλοσοφικά θέματα.
Λέει : “εγώ έχω την ιδέα ότι δεν είναι το γερό και καλό σώμα εκείνο που με την αξία του κάνει καλή και την ψυχή, αλλά το εναντίον, η καλή ψυχή είναι που με την αρετή της κάνει και το σώμα όσο γίνεται πιο καλό”.
Και επίσης : “Γιατί δεν θεραπεύουν, νομίζω, οι γιατροί με το σώμα το σώμα (γιατί δεν θα ‘πρεπε τότε ποτέ ή να είναι ή να γίνουν αρρωστιάρικα τα σώματά τους), αλλά με την ψυχή θεραπεύουν το σώμα και η ψυχή ποτέ δεν θα μπορούσε να θεραπεύσει τίποτα καλά, αν ήταν ή αν γινόταν η ίδια κακή”.
Τέλος ζητάει να αποφεύγουμε τις καταχρήσεις : “Οι πολυφαγίες και οι παρόμοιες απολαύσεις και καταχρήσεις, τραβούν προς τα κάτω την όραση της ψυχής”.
Στον Τίμαιο, όπου ο Πλάτωνας πραγματεύεται την απόκρυφη σύνθεση του ανθρώπου, αναφέρει ότι η θνητή ψυχή, που δόθηκε στον άνθρωπο από τους δημιουργούς θεούς, έχει ένα κατώτερο μέρος που επιθυμεί τροφές και ποτά.
Η έδρα του βρίσκεται στην κοιλιακή χώρα. Μάλιστα, η δομή του πεπτικού συστήματος έγινε για να βοηθήσει στο ξεπέρασμα της απληστίας για τροφή πάνω από το μέτρο, που εκ των προτέρων γνώριζαν οι θεοί ότι θα επικρατήσει στον άνθρωπο.
Η γαστριμαργία δε, θα έκανε τον άνθρωπο αφιλόσοφο, άμουσο και απείθαρχο στο θείο μέρος του, αφού αυτός θα κοιτούσε να ασχολείται με τροφές πάνω από τη μέτρια χρήση και την ανάγκη.
Το στόμα το χαρακτηρίζει ως είσοδο για τα αναγκαία και έξοδο για τα άριστα. Είσοδος για την αναγκαία τροφή και έξοδος για λόγους, που ως νάμα ρέουν από το στόμα προς τα έξω, εξυπηρετούν τη φρόνηση και είναι το καλύτερο και ωραιότερο απ’ όλα τα νάματα.
Η δίαιτα είναι ακόμη ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση των ασθενειών, αντί τα φάρμακα.
Το στόμα το χαρακτηρίζει ως είσοδο για τα αναγκαία και έξοδο για τα άριστα. Είσοδος για την αναγκαία τροφή και έξοδος για λόγους, που ως νάμα ρέουν από το στόμα προς τα έξω, εξυπηρετούν τη φρόνηση και είναι το καλύτερο και ωραιότερο απ’ όλα τα νάματα.
Η δίαιτα είναι ακόμη ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση των ασθενειών, αντί τα φάρμακα.
Στην Πολιτεία, όπου αναλύει ο μεγάλος φιλόσοφος διεξοδικά τα μέρη της ψυχής, τονίζει ότι ο έλεγχος του επιθυμητικού είναι απαραίτητος. Για τους φύλακες θεωρεί απαραίτητο ότι θα πρέπει να τρώνε σε κοινά συσσίτια και το ίδιο τονίζει στους Νόμους, όπου τα συσσίτια θα γίνονται με την επίβλεψη παρατηρητών, για να μη διαιτώνται αμέτρως.
Αποσπάσματα από το βιβλίο του Σάββα Παττακού:
Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ
(Εκδόσεις ΝΕΑ ΑΚΡΟΠΟΛΗ)
very informative and impressive article. Thanks for sharing with us
ΑπάντησηΔιαγραφήcyfuture cloud