Διεκδικητική Συμπεριφορά
Φανταστείτε τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε με τους γύρω μας, τους ζητάμε και τους δίνουμε πράγματα, σαν μία ευθεία γραμμή.
Στο ένα άκρο της βρίσκεται η παθητικότητα, η τάση του ατόμου να μην διεκδικεί και συνεπώς να μην καταφέρνει να καλύψει τις ανάγκες του (ψυχολογικές και άλλες).
Στο άλλο άκρο αυτής της γραμμής βρίσκεται η επιθετικότητα, η τάση του ατόμου να απαιτεί και να «αρπάζει» ότι θέλει ή χρειάζεται με αποτέλεσμα να συγκρούεται συχνά με το περιβάλλον του.
Ποια είναι λοιπόν η μέση λύση;
Με ποιο τρόπο θα καταφέρουμε να φροντίσουμε τον εαυτό μας και να προσπαθήσουμε να του παρέχουμε αυτά που χρειάζεται, χωρίς να δημιουργούμε συγκρούσεις και προβλήματα;
Η διεκδικητικότητα αναφέρεται σε μία στάση κατά την οποία το άτομο γνωρίζει, εκφράζει και διεκδικεί δυναμικά τα δικαιώματα και τα θέλω του, λαμβάνοντας όμως υπ’ όψιν του τα δικαιώματα και τα θέλω των άλλων.
Με αυτό τον τρόπο, εξασφαλίζεται ο αλληλοσεβασμός σε μία οποιαδήποτε επικοινωνία ή σχέση (προσωπική, επαγγελματική, φιλική κλπ.) και υπάρχει η δυνατότητα διαπραγμάτευσης έτσι ώστε να επιτευχτεί η καλύτερη δυνατή λύση για όλους.
Πολλές φορές ο φόβος για τις συνέπειες ή ακόμα και η έλλειψη εμπιστοσύνης στον εαυτό μας, μας εμποδίζουν από το να συμπεριφερθούμε διεκδικητικά.
Άλλες φορές αμφισβητούμε τα δικαιώματα μας ή δεν γνωρίζουμε πώς να ζητήσουμε αυτό που χρειαζόμαστε.
Η διεκδικητικότητα όμως είναι μία επίκτητη συμπεριφορά. Ένας τρόπος ύπαρξης και επικοινωνίας που μπορούμε με προσπάθεια να κατακτήσουμε, αλλάζοντας μικρά καθημερινά πράγματα στη συμπεριφορά μας και υπενθυμίζοντας στον εαυτό μας ότι είμαστε υπεύθυνοι για την προσωπική μας ικανοποίηση και ευτυχία.
Ας δούμε τρόπους με τους οποίους μπορεί κάποιος σταδιακά να γίνει πιο διεκδικητικός:
Μιλήστε σε πρώτο πρόσωπο : η διεκδικητικότητα είναι, όπως είπαμε, μια στάση κατά την οποία το άτομο γνωρίζει και διεκδικεί δυναμικά τα δικαιώματα και τα θέλω του.
Ο καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό είναι να εκφραζόμαστε σε πρώτο πρόσωπο, παίρνοντας την ευθύνη αυτού που λέμε.
Έτσι, αποφεύγουμε να κατηγορήσουμε τον συνομιλητή μας ή να του αποδώσουμε χαρακτηρισμούς και περιοριζόμαστε στα δικά μας συναισθήματα και σκέψεις πάνω σε μία δεδομένη κατάσταση.
Αντιμετώπιση καταστάσεων πρώτα στη φαντασία μας :
πριν έρθετε αντιμέτωποι με την πραγματική κατάσταση κάντε μία «πρόβα» στη φαντασία σας.
Σκεφτείτε τι θα θέλατε να πείτε, πως θέλετε να θέσετε
τα επιχειρήματα σας και με ποιά σειρά.
Με αυτό τον τρόπο θα είστε πιο προετοιμασμένοι όταν έρθει η στιγμή να αντιμετωπίσετε την πραγματικότητα και πιο αποτελεσματικοί σε αυτό που θέλετε να πετύχετε.
Θετική σκέψη : μην καταστροφολογείτε με αποτέλεσμα
να αναβάλλετε ή ακόμα και να αποφεύγετε τελείως κάποιες καταστάσεις ή άτομα. Πριν καταλήξετε στα συμπεράσματα σας πάνω σε μία οποιαδήποτε κατάσταση, αναρωτηθείτε αν οι σκέψεις, οι προβλέψεις και οι φόβοι σας είναι αντικειμενικοί και ορθοί.
Σκεφτείτε ακόμα αν η προσπάθεια σας για αντιμετώπιση μπορεί να αξίζει άσχετα με το τελικό αποτέλεσμα.
Σε κάθε περίπτωση, προσπαθείτε να βρείτε τρόπους επίλυσης και όχι δικαιολογίες παραίτησης.
Ας «κολλήσει η βελόνα» αν χρειάζεται: όταν έχουμε
να κάνουμε με επίμονα και «δύσκολα» άτομα, είναι πολλές φορές χρήσιμο να επαναλαμβάνουμε την άποψη μας
για να αντιμετωπίσουμε τις προσπάθειες τους να
μας επηρεάσουν ή να μας αλλάξουν γνώμη.
Μην αντιμετωπίζετε καταστάσεις «εν βρασμώ»: ο θυμός δεν αποτελεί ποτέ καλό σύμβουλο. Συγκρατηθείτε και δώστε στον εαυτό σας λίγο χρόνο πριν αντιδράσετε σε οτιδήποτε. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που ο συνομιλητής
σας βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση.
Σκεφτείτε τι θα θέλατε να πείτε, πως θέλετε να θέσετε
τα επιχειρήματα σας και με ποιά σειρά.
Με αυτό τον τρόπο θα είστε πιο προετοιμασμένοι όταν έρθει η στιγμή να αντιμετωπίσετε την πραγματικότητα και πιο αποτελεσματικοί σε αυτό που θέλετε να πετύχετε.
Θετική σκέψη : μην καταστροφολογείτε με αποτέλεσμα
να αναβάλλετε ή ακόμα και να αποφεύγετε τελείως κάποιες καταστάσεις ή άτομα. Πριν καταλήξετε στα συμπεράσματα σας πάνω σε μία οποιαδήποτε κατάσταση, αναρωτηθείτε αν οι σκέψεις, οι προβλέψεις και οι φόβοι σας είναι αντικειμενικοί και ορθοί.
Σκεφτείτε ακόμα αν η προσπάθεια σας για αντιμετώπιση μπορεί να αξίζει άσχετα με το τελικό αποτέλεσμα.
Σε κάθε περίπτωση, προσπαθείτε να βρείτε τρόπους επίλυσης και όχι δικαιολογίες παραίτησης.
Ας «κολλήσει η βελόνα» αν χρειάζεται: όταν έχουμε
να κάνουμε με επίμονα και «δύσκολα» άτομα, είναι πολλές φορές χρήσιμο να επαναλαμβάνουμε την άποψη μας
για να αντιμετωπίσουμε τις προσπάθειες τους να
μας επηρεάσουν ή να μας αλλάξουν γνώμη.
Μην αντιμετωπίζετε καταστάσεις «εν βρασμώ»: ο θυμός δεν αποτελεί ποτέ καλό σύμβουλο. Συγκρατηθείτε και δώστε στον εαυτό σας λίγο χρόνο πριν αντιδράσετε σε οτιδήποτε. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που ο συνομιλητής
σας βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση.
Εξηγήστε του ότι μπορείτε να συζητήσετε ότι θέλει,
αφού πρώτα ηρεμήσει.
Ξεκάθαρα μηνύματα :
Πολλές φορές, στην προσπάθεια μας να μην απογοητεύσουμε ή να μη θυμώσουμε κάποιον, θυσιάζουμε αυτό που πραγματικά πιστεύουμε και θα θέλαμε να πούμε για κάτι πιο ήπιο ή συμβιβαστικό.
Αυτό είναι λάθος, και το μόνο που μπορεί να επιτύχουμε
έτσι είναι παρεξηγήσεις, παρανοήσεις και μπερδέματα.
Αντισταθείτε στην τάση σας να συμβιβαστείτε,
πείτε όχι αν χρειάζεται και υποστηρίξτε τον εαυτό σας.
Μπορεί βραχυπρόθεσμα αυτό να φαίνεται ότι προκαλεί ανεπιθύμητα αποτελέσματα, στην πραγματικότητα όμως είναι πολύ σημαντικό να εκφράζουμε αυτό που πραγματικά σκεφτόμαστε.
Ξεκαθαρίζουμε τη θέση μας, θέτουμε τα όρια μας, κτίζουμε την αυτοπεποίθησή μας και θέτουμε τις βάσεις για υγιείς και εποικοδομητικές σχέσεις.
Οι παραπάνω «τεχνικές» είναι μια πολύ καλή αρχή για να υιοθετήσει κάποιος μία πιο διεκδικητική συμπεριφορά.
Εξασκηθείτε και δείτε πως μπορεί η διεκδικητική συμπεριφορά να βελτιώσει τις δικές σας σχέσεις και την επικοινωνία με τους γύρω σας.
Τις Νικολέττα Γεωργίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου