Δευτέρα, 22 Σεπτεμβρίου 2014

Πώς να θέτω στόχους ;

Αν και εσύ δυσκολεύεσαι στην πραγματοποίηση και τον σωστό ορισμό των στόχων σου, δεν έχεις παρά να σκεφτείς την ώρα που θέτεις ένα στόχο τη λέξη "SMART"! 

Πολλοί από εμάς θέτουμε στόχους, κάνουμε σχέδια, φτιάχνουμε πλάνο. Όμως, κάτι συμβαίνει στην πορεία και κάπου χάνουμε τα βήματα μας και οι στόχοι μας μένουν μισοτελειωμένοι. 

Η συμπεριφορά μας αυτή μπορεί να πηγάζει από διαφορετικά πράγματα: άλλος φοβάται την επιτυχία, άλλος την αποτυχία, άλλος δυσκολεύεται στην αυτοπειθαρχία, άλλος είναι αναβλητικός, άλλος τελειομανής, άλλος παρορμητικός. 

Ενδέχεται μάλιστα, να έχουμε όλοι όλα τα παραπάνω: άλλες φορές να δυσκολευόμαστε στον αυτοέλεγχο, άλλες να φοβόμαστε μην αποτύχουμε και έτσι να μη δοκιμάζουμε καν, άλλες να μένουμε προσηλωμένοι στο να τελειοποιήσουμε ένα κομμάτι του στόχου, αμελώντας τα υπόλοιπα. 

Ότι κι αν συμβαίνει από τα προηγούμενα, έχουμε πάντα ένα κοινό εμπόδιο. Δεν ξέρουμε να θέτουμε με σωστό τρόπο στόχους. 

Έτσι, είτε αφήνουμε τα πράγματα τελευταία στιγμή, είτε βάζουμε μη εφικτούς στόχους, είτε συνδέουμε την πραγματοποίηση ενός στόχου με την προσωπική μας αξία σε τέτοιο βαθμό που τελικά αυτή η τάση μας, μας εγκλωβίζει. 

Με λίγα λόγια, ο τρόπος που βάζουμε στόχους ενδέχεται να ευθύνεται για την τελική μας "αποτυχία" να ακολουθήσουμε τους τελευταίους. 

Αν και εσύ δυσκολεύεσαι στην πραγματοποίηση και τον σωστό ορισμό των στόχων σου, δεν έχεις παρά να σκεφτείς την ώρα που θέτεις ένα στόχο τη λέξη "SMART". 

Αυτή θα γίνει το σύνθημα σου, ώστε να θυμάσαι πως ο στόχος, που κάθε φορά θέτεις, πρέπει να είναι: 

· Specific : συγκεκριμένος : 
Δώσε απαντήσεις στις ερωτήσεις : 

Τι; (θέλεις να πετύχεις), 

Ποιος; (θα συμμετέχει), 

Πότε; (θα ξεκινήσεις και θα τελειώσεις), 

Που; (το μέρος που θα πραγματοποιηθεί ο στόχος), 

Πώς; (θα δράσεις, αντιμετωπίσεις τις δυσκολίες/απαιτήσεις). 

· Measurable : μετρήσιμος : 
Βρες συγκεκριμένα κριτήρια για τη μέτρηση της προόδου και την πραγματοποίηση του στόχου σου. Όρισε συμπεριφορές που θα σου δείχνουν ότι πετυχαίνεις. Πώς θα το καταλάβεις; 

(Για παράδειγμα, αν ο στόχος σου είναι να γίνεις πιο κοινωνικός, μια συμπεριφορά που θα σου αποδείκνυε ότι προχωράς προς τη σωστή κατεύθυνση θα ήταν να βγεις με 3 διαφορετικά άτομα). 

· Attainable : εφικτός : 
Χρειάζεται να θέτεις στόχους που εντάσσονται κάθε φορά στα πλαίσια των δυνατοτήτων σου: να μην σου είναι πολύ εύκολοι αλλά ούτε να σου φαίνονται "βουνό". Προσπάθησε να τηρήσεις το μέτρο ώστε να μην απογοητευτείς. 

Για να βρεις την καταλληλότητα του στόχου, ρώτησε το βαθύτερο σου εαυτό πως αισθάνεται. Η πίεση δεν είναι καλό σημάδι, όπως ούτε η χαλαρότητα και η αδιαφορία. 

· Realistic : ρεαλιστικός : 
Αφού βρεις το στόχο που εντάσσεται στα πλαίσια των δικών σου δυνατοτήτων, χρειάζεται να σκεφτείς αν οι εξωτερικές συνθήκες, η χρονική στιγμή, η καθημερινότητα και οι υπόλοιποι παράγοντες της ζωής σου, σου επιτρέπουν να κινηθείς προς την πραγματοποίηση του στόχου σου. Εδώ, χρειάζεται να σκεφτείς ένα σχέδιο δράσης- αντιμετώπισης των ενδεχόμενων δυσκολιών. 

· Timely : χρονικός : 
Ο χρονικός περιορισμός είναι απαραίτητος. Μας βοηθάει να "σπάμε" σε βήματα - σε κομμάτια τη διαδικασία υλοποίησης του στόχου, μένοντας σταθεροί στη "μεγαλύτερη εικόνα"- "στο τελικό αποτέλεσμα που θέλουμε να φτάσουμε". 

Ακολούθησε τα βήματα αυτά και αντιμετώπισε τα εμπόδια που σου παρουσιάζονται, πετυχαίνοντας τους στόχους σου.. 




Φλώρα Χατζημανώλη, 
Συμβουλευτική Ψυχολόγος, 
Ειδίκευση σε παιδιά και εφήβους 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου